Kleding en circulaire economie?
‘Hulaaloop’ begrijpt het!

Geplaatst op 31-08-2017 door Daniëlle van Gemert

Wist je dat kinderen tot hun derde levensjaar somt tot wel 50cm groeien? Dat betekent telkens weer nieuwe kleding aanschaffen. En wat gebeurt er dan met de oude kleding? Juist, vaak wordt deze weggegooid. Zonde, dachten ook de initiatiefneemsters van Hulaaloop.

Zij bieden een kledingabonnement voor de allerkleinsten. Elke keer wanneer de kleding niet meer past, is deze te ruilen voor een groter kledingpakket. De te kleine kleding wordt gebruikt in het kledingpakket voor andere abonnees. Met de missie ‘de markt van kinderkleding veranderen door op een duurzame manier om te gaan met kinderkleding’ willen ze de afvalberg, veroorzaakt door kleding, verkleinen.

Wat kunnen wij leren van Hulaaloop?

Eigenlijk lijkt onze dienstverlening erg op de manier van werken van Hulaaloop. Ook wij bieden kleding aan in een soort van abonnementsvorm: klanten kunnen gebruik maken van gewenste bedrijfskleding, terwijl wij ons bezig houden met wassen, onderhouden en leveren van deze kleding.

Wat daar dan extra duurzaam aan is? Het aanschaffen van bedrijfskleding, een wasmachine, droger en naaimachine is voor onze klanten niet nodig (minder aankoop producten). Daarnaast weten wij precies hoe je kleding op de juiste manier kunt repareren, zodat vroegtijdig vervangen voorkomen wordt (minder afval). Is kleding toch niet meer te repareren? Dan zorgen wij ervoor dat afgeschreven kleding op de juiste manier ingezameld én verwerkt wordt (hergebruik). Alle gebruikte materialen kunnen worden klaar gemaakt voor een ‘nieuw leven’ en dát is circulaire economie.