Hoe selecteer je de juiste bedrijfskleding leverancier?

Geplaatst op 17-10-2019 door Jos Lenssen

Bedrijfskleding: belangrijk voor de veiligheid, presentatie en herkenbaarheid van je medewerkers. Maar niet iets waar je heel lang over wilt nadenken. Werkkleding moet simpelweg goed geregeld zijn, punt.

Toch ontkom je er als bedrijf niet aan om de gemaakte afspraken eens in de zoveel tijd kritisch tegen het licht te houden. Bijvoorbeeld omdat het contract met je huidige bedrijfskleding afloopt. Omdat je werknemers een ander soort bedrijfskleding nodig hebben. Of omdat je het wassen van werkkleding toch liever wilt uitbesteden.

Wat je reden ook is: zoeken naar een geschikte bedrijfskleding leverancier biedt een uitgelezen kans om te ontdekken wat er nieuw is in de markt. En: welke wasserij op dit moment het meest geschikte aanbod heeft. Maar waar let je op bij het selecteren van de juiste werkkleding leverancier?

Kleding en wasproces

Eerlijk is eerlijk: de bedrijfskleding zelf is niet doorslaggevend. Natuurlijk zijn kwaliteit, pasvorm en draagcomfort belangrijk, en moet de kleding aan alle voor jouw bedrijfsproces relevante veiligheidseisen voldoen, bijvoorbeeld:

  • Brandwerend;
  • Waterafstotend;
  • Isolerend.

Elke leverancier of wasserij kan je dit garanderen. Hetzelfde geldt voor het wasproces. Wie je leverancier ook is, je mag er vanuit gaan dat gewassen kleding schoon, gebruiksklaar wordt teruggebracht én nog altijd aan de eerder genoemde eisen voldoet. Hierop is het dus lastig selecteren.

Model en pasvorm

Ook qua modellen en pasvorm is het moeilijk onderscheid te maken tussen leveranciers van bedrijfskleding. Wasserijen kopen de bedrijfskleding die ze verhuren doorgaans in bij dezelfde leveranciers. Daarmee kan iedereen in principe alles leveren, mits het wasproces aan de juiste eisen voldoet. Daar zit dus nog een aandachtspuntje, maar de verschillen zijn klein.

Hoe gek het ook klinkt: de belangrijkste verschillen tussen bedrijfskleding leveranciers hebben in feite niets te maken met wassen of de kleding zelf, maar alles met service, voorwaarden en prijs.

Laat je niet verleiden door de prijs

Nu hoor ik je denken: Aha! Als kleding en wasproces dan toch overal min of meer hetzelfde zijn, waarom dan niet gewoon voor de goedkoopste leverancier van bedrijfskleding kiezen?

Dat klinkt inderdaad verleidelijk, maar vergis je niet: de offerteprijs voor het huren en onderhouden van bedrijfskleding is één. Waar het werkelijk om gaat, is welk bedrag er op de factuur staat. Is dat de offerteprijs, of komen er nog allerlei ‘onvoorziene kosten’ bij?

Qua kosten wil je als bedrijf gewoon vooraf weten waar je aan toe bent. Liefst al voor het hele jaar. Niets is immers zo vervelend als tegenvallende kosten en budgetten die achteraf te krap blijken te zijn.

Onvoorziene kosten
Hoe zorgvuldig je inschatting van bedrijfskleding ook is, de praktijk is weerbarstig. En precies daar gaat ’t vaak mis. Veel wasserijen brengen kosten in rekening zodra je afwijkt van de gemaakte afspraken. Bijvoorbeeld:

  • Als een medewerker voortijdig uit dienst gaat, terwijl de werkkleding nog niet is afgeschreven.
  • Wanneer je onverwacht extra wasbeurten nodig hebt.

Gevolg: allerlei onvoorziene kosten waardoor je ruim over je begroting gaat. Met een beetje pech zit je budget voor bedrijfskleding al na de zomer krapper dan je broek na een vijfgangendiner.

Flexibele voorwaarden voor huren en onderhoud van bedrijfskleding

Dat brengt ons meteen bij een criterium dat wél een groot verschil maakt: de voorwaarden.

Het is voor bedrijven ontzettend lastig om in de toekomst te kijken qua opdrachten, personeelsplanning, enzovoorts. Laat staan om een exacte voorspelling te maken van wat je in een jaar aan bedrijfskleding nodig hebt. Zeker in de huidige economie – met bijbehorende grillige arbeidsmarkt – zijn schommelingen in de productie en personeelssamenstelling onvermijdelijk.

Bovendien: ondernemen is lef hebben, kansen pakken als deze zich voordoen. Dat vraagt een bepaalde lenigheid van je bedrijf en die eigenschap zie je graag terug bij je leveranciers. Dus ook bij je bedrijfskleding leverancier.

Als leverancier van werkkleding bij grote en kleine bedrijven weten wij als geen ander hoe belangrijk flexibele voorwaarden zijn. Naast duidelijkheid over de gemaakte afspraken bieden onze voorwaarden daarom altijd ruimte voor onvoorziene omstandigheden. Zo weet je als ondernemer waar je aan toe bent, maar behoud je de mogelijkheid om snel in te spelen op nieuwe situaties. Zónder getouwtrek over kleine lettertjes; iets waar je natuurlijk sowieso geen zin in hebt.

Heldere afspraken, transparant productieproces

We noemden ze net al even: heldere afspraken. Dat klinkt misschien als een open deur – elke leverancier belooft dit immers. Maar vaak blijken afspraken in de praktijk toch niet zo helder als het op papier leek. Daar houden wij helemaal niet van, en jij waarschijnlijk ook niet.

Betrouwbaarheid mag geen loze kreet zijn. Wij vinden het belangrijk dat klanten precies weten waar ze aan toe zijn als het om bedrijfskleding gaat. Onze overeenkomsten zijn daarom zo opgesteld dat je op voorhand al weet wat de kosten voor het hele jaar zijn. Onze bedrijfskleding is dus volledig budgetteerbaar.

Daarmee is niet gezegd dat de gemaakte afspraken volledig in beton gegoten zijn, integendeel. Wij stellen ons flexibel op en bewegen mee met de ontwikkeling die jullie bedrijf doormaakt. Maar in de basis is op voorhand duidelijk wat we voor elkaar kunnen betekenen én welk prijskaartje daar aan hangt. Dat werkt wel zo prettig.

Betalen wat je afneemt
Wat ook fijn is om te weten: dankzij een fonkelnieuw en geavanceerd online informatiesysteem heb je als klant te allen tijde inzicht in de stand van zaken, zoals:

  • Welke kleding is in omloop?
  • Hoeveel wasbeurten zijn er geweest?
  • Welke reparaties zijn uitgevoerd?

Handig om op deze manier zelf de vinger aan de pols te kunnen houden. Bovendien geldt: je betaalt voor wat je afneemt, niet meer en niet minder. Zo weet je zeker dat je nooit te veel betaalt.

Vriendelijke service

Naast bedrijfskleding heb je als bedrijf natuurlijk nog veel meer leveranciers. Je zit er vast niet op te wachten dat ze elke week op de koffie komen. Wees gerust: dat doen we dus ook niet. Maar we zijn wel graag op de hoogte van wat er bij jou op de werkvloer speelt.

We voelen ons betrokken bij onze klanten en denken mee waar dat kan. Daarom zijn onze relatiebeheerders makkelijk te bereiken en een vertrouwd aanspreekpunt voor alles wat (direct of indirect) met bedrijfskleding te maken heeft.

Meedenken betekent niet alleen verkoopgesprekken voeren. Ons doel is om in goed overleg de best mogelijke en meest passende oplossing te bieden voor jullie bedrijfsproces. Daar halen we onze voldoening uit en daar spannen we ons dus tot het uiterste voor in.

Uiteraard mag je ons altijd bellen. Bijvoorbeeld als het anders loopt, als je niet tevreden bent over het onderhoud van de kleding of over de bedrijfskleding zelf, of als je twijfels hebt over de gemaakte keuzes. Onze relatiebeheerders staan je graag te woord. Indien gewenst komen ze langs voor een persoonlijk gesprek, open en eerlijk.

Langdurige samenwerking

Ons doel is niet om zo veel mogelijk bedrijfskleding te verhuren tegen een zo groot mogelijke winstmarge. Dat lukt immers maar één keer, waarna je als klant – terecht – snel overstapt naar een andere bedrijfskleding leverancier. Zonde.

Liever bouwen we aan een duurzame relatie. Lavans bestaat ruim negentig jaar, en het is niet toevallig dat veel van onze klanten en leveranciers ook al vele tientallen jaren aan ons verbonden zijn. Als familiebedrijf zijn wij niet van de snelle deals en de wurgcontracten. Veel liever investeren wij in een langdurige samenwerking.

Dat betekent dat we deals sluiten die voor alle betrokken partijen goed zijn. We zijn open en eerlijk over onze dienstverlening. Als klant heb je volledig zicht op wat we voor je doen en hoe we dat in rekening brengen. Dat geeft vertrouwen toch?

Bedrijfskleding en duurzaamheid

Bij duurzaamheid in relatie tot bedrijfskleding denk je waarschijnlijk direct aan de kwaliteit van werkkleding: hoe lang gaat deze mee? Terecht, want hoe duurzamer de kleding, des te minder restafval. Maar het kan nóg duurzamer.

Een goede bedrijfskleding leverancier heeft niet alleen oog voor kwaliteit, maar ook voor het milieu. Dit betekent dat het wasproces zo is ingericht dat de milieubelasting ervan minimaal is. Bijvoorbeeld door:

  • Gebruik van natuurlijke bronnen
  • Zuinig omgaan met water en energie
  • Hergebruik van warmte en water
  • Recycling van restproducten

Door te kiezen voor een leverancier die duurzaam produceert, neem je als bedrijf ook zelf je verantwoordelijkheid. En het mooie is: daar hoef je helemaal niets extra’s voor te doen!

Kenmerken van een goede bedrijfskleding leverancier

Het kiezen van de juiste wasserij is dus meer dan het uitonderhandelen van de beste prijs. We zetten alle kenmerken van een goede bedrijfskleding leverancier nog even voor je op een rijtje.

Een goede leverancier van werkkleding onderscheidt zich met:

  • Flexibele voorwaarden
  • Heldere afspraken
  • Vriendelijke service
  • Duurzame relaties
  • Duurzaam produceren (MVO)

Offerte aanvragen

Na een zorgvuldige afweging voor de juiste bedrijfskleding leverancier is het nog altijd de prijs die de doorslag geeft. Een heldere prijs wat ons betreft, dus zonder kleine lettertjes.

Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? We doen je graag een voorstel op maat.

Met eigen ogen zien

Nieuwsgierig geworden naar onze service en dienstverlening op het gebied van bedrijfskleding? Kom gerust eens langs om te kijken wat er achter de schermen gebeurt. Met trots leiden we je rond door onze nieuwe wasserij, lichten we onze ideeën over bedrijfskleding toe en laten je kennismaken met onze visie, onze mensen en de service die ze leveren.

Een bezoek aan de wasserij is geheel vrijblijvend. We zullen je bijzonder hartelijk ontvangen.