Het is tijd voor loonafspraken
die eerlijk voelen
Achter elk succesvol bedrijf staan mensen die zich, elke dag, inzetten voor het gezamenlijke resultaat. Vanuit eigenaarschap en enthousiasme hebben ze meer zorg voor hun werkplek, producten en klanten. Die betrokkenheid kun je op verschillende manieren stimuleren. De belangrijkste? Waardering. Ook in financiële zin, mits het eerlijk gebeurt.
In het huidige systeem van cao-verhogingen, waarbij salarissen in procenten stijgen, gaat die eerlijkheid verloren. Het zorgt voor toenemende inkomensongelijkheid: ongewenst en zelfs schadelijk. Bij Lavans pleiten we daarom voor een beloningssysteem waarbij alle inkomensgroepen er evenveel op vooruit gaan: centen erbij in plaats van procenten.
Processen vergroten verschillen
In 2015 was de gemiddelde prijs voor een brood €1,19. Tegenwoordig betaal je bijna het dubbele. Om de koopkracht op peil te houden, worden de salarissen gecorrigeerd voor inflatie: iedereen X% erbij. En precies daar gaat het mis. Want 3% van €2.000 is €60, en 3% van €5.000 is €150. Terwijl een brood voor iedereen even duur is. Op de lange termijn wordt dat verschil steeds groter, maar het zegt niets over inzet of betrokkenheid – en dat schuurt.

Op zich al genoeg reden om het systeem te herzien, maar er is nog iets.
Onevenredig
Inflatie raakt de lagere inkomens veel harder. Wie rondkomt van een minimumloon, ziet bijna het hele salaris opgaan aan vaste lasten. Dit beperkt je kansen op zelfontwikkeling én zorgt voor stress. Het gaat ten koste van kansen, motivatie en loyaliteit.
Door percentage op percentage wordt het verschil tussen lage en hoge inkomens steeds groter. Deze scheefgroei is in niemands belang, ook niet van de werkgevers. Het leidt tot sociale onrust en maatschappelijke onvrede. Mensen verliezen hun vertrouwen en motivatie. Ze voelen zich minder betrokken. Terwijl juist dát de fundamenten zijn van een gezond bedrijf. Kans gemist, vinden wij.
Eerlijk belonen is meer dan cijfers. Het is cultuur.
Met een vaste verhoging in euro’s merkt iedereen dat het vooruit gaat – eerlijk, duidelijk en beter uit te leggen. Zo versterk je de band met je medewerkers en bouw je aan duurzame betrokkenheid. Het maakt je bovendien aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers. In een krappe arbeidsmarkt is mensen behouden minstens zo belangrijk als mensen werven.
