Als nieuwe medewerker kan je eerste werkdag heel spannend zijn. Een heleboel nieuwe gezichten, een hoop informatie en wennen aan een andere omgeving. Er komt flink wat op je af.... ook bij Lavans! Om die ‘onwennigheid’ weg te nemen, werken wij met mentoren.
Lavans cultuur
Het eerste jaar wordt iedere nieuwe medewerker begeleid door een naaste collega, die intern ‘mentor’ wordt genoemd. De belangrijkste taak: de nieuwe collega opnemen in de Lavans-familie en hem/haar wegwijs maken in de Lavans-cultuur.
Een mentor is voor andere zaken verantwoordelijk dan voor het inleren van de medewerker. Annemarie, expert organisatieontwikkeling bij Lavans ligt toe: “Het gaat niet zo zeer om het overbrengen van taakgerichte informatie of productinformatie, dat gebeurt in principe door alle collega’s. De mentor is een doorgewinterde Lavansiaan met veel kennis en ervaring. Hij/zij is er voor alle andere, onvoorziene zaken. Bijvoorbeeld voor vragen die we van te voren niet op papier kunnen zetten, maar waar de nieuwe medewerker graag een antwoord op heeft.”
Persoonlijke aandacht
De mentoren hebben dagelijks contact met de nieuwe medewerker. Ze drinken een kopje koffie na de werkdag of sturen een whatsappje met succeswens voor een uitdagende opdracht. Een mentor is er altijd voor de nieuwe medewerker, geeft adviezen en ondersteunt waar nodig. Hij/zij is dé persoon waarop de nieuwe medewerker terug kan vallen in die eerste, spannende periode als ‘nieuweling’.
“We geven iedere nieuwe medewerker een warm welkom, zodat ze zich zo snel mogelijk thuis voelen in de Lavans-familie en prettig kunnen werken. Dát noemen wij persoonlijke aandacht voor onze medewerkers”, zegt Annemarie trots.